افتتاح کتابخانه ۱۰ میلیارد تومانی زنده‌یاد «صدیقه قره چمنی» در تبریز
افتتاح کتابخانه ۱۰ میلیارد تومانی زنده‌یاد «صدیقه قره چمنی» در تبریز
 همزمان با هفته کتاب، کتابخانه و قرائت‌خانه خیرساز زنده‌یاد بانو صدیقه قره چمنی (ساختمان شماره دو کتابخانه مرکزی تبریز) افتتاح شد.

به گزارش شمس، کتابخانه و قرائت خانه بانو قره چمنی در مساحت سه هزار مترمربع در ۲ طبقه با هزینه بیش از ۱۰ میلیارد تومان توسط فرزند آن مرحومه، احداث و به نام مادرش نامگذاری شده است.

با افتتاح این ساختمان، ظرفیت سالن مطالعه کتابخانه مرکزی تبریز بیش از ۷۵۰ نفر افزایش یافت.

مطالعه،کلیدواژه پیشرفت و توسعه جوامع است

استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح کتابخانه و قرائتخانه خیرساز زنده یاد بانو صدیقه قره چمنی، اظهار کرد: اینکه کارهای خیرخواهانه از مدرسه سازی و حوزه های سلامت به سمت مسائل فرهنگی و کتابخانه سازی هدایت شده، نشان از اعتلای فرهنگی جامعه و به ویژه تلاش های متولیان امر در این حوزه است که بسیار ارزشمند بوده و جای تقدیر دارد.

محمدرضا پورمحمدی فرهنگ حاصل از مطالعه عمیق را کلیدواژه پیشرفت و توسعه جوامع دانست و گفت: اگر فرهنگ جامعه درست شود، زیربناهای اقتصادی، اجتماعی و سایر موارد به موازات آن پیشرفت خواهد کرد.

استاندار آذربایجان شرقی ضمن تشکر از خانواده قره چمنی، کار خیر این خانواده را نمونه بارز علاقه به وطن اعلام کرد و افزود: تفاوت میان جوامع در تاریخ، گستره و جغرافیا و منبع و ذخایر نیست، آن چیزی که تفاوت ایجاد می کند، دانش و فرهنگ است.

اداره فرهنگ توسط مردم اتفاقی بسیار مغتنم و اثرگذار است

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با اهدای سلام و تشکر از خانواده قره چمنی، گفت: اقدام خیرخواهانه فرهنگی انجام شده، نتیجه حس بسیار ارزشمند وفاداری به میهن و تعلق به خاک است که ثمره آن را عموم مردم استان آذربایجان شرقی خواهند دید.

مهدی رمضانی، مردمی بودن و اداره فرهنگ توسط مردم را اتفاقی بسیار مغتنم و اثرگذار دانست و افزود: هرجایی به مردم اعتماد و کار را به آن ها واگذار کردیم، نتایج اثربخشی داشته است.

وی اظهار کرد: کتابخانه ها فعال ترین و پویاترین مراکز و پایگاه های فرهنگی هستند که علاوه بر ارائه خدمات رایج و سنتی کتابخانه ای، خدمات متنوع دیگری مانند برگزاری برنامه های فرهنگی، دوره های آموزشی، خدمات مشاوره ای ارائه می دهند.

رمضانی افزود: نهاد کتابخانه های عمومی کشور ۳۵۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور دارد که ۲۵۰۰ کتابخانه مستقیم زیرنظر نهاد و ۱۰۰۰ کتابخانه به صورت مشارکتی با همکاری سازمان ها، ارگان ها و افراد اداره می شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به سرانه استاندارد فضای کتابخانه ای در کشور برسیم، که دغدغه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز است، به تعداد ۱۵ هزار کتابخانه در سراسر کشور مورد نیاز است؛ لذا نهاد کتابخانه های عمومی کشور از همکاری تمامی خیران که دغدغه فرهنگی دارند، استقبال می کند.

رمضانی با اشاره به بوروکراسی های رایج اداری در کارهایی که خیران عهده دار آن می شوند، گفت: در نهاد عزم جدی وجود دارد که تسهیل کننده و یاری کننده افراد خیری باشیم که به کتابخانه سازی روی می آورند.

آینده کشور، روشن و پر افتخار است

علیرضا قره چمنی، فوق تخصص جراحی قلب و عروق و خیر کتابخانه ساز با ارائه توضیحاتی در خصوص دلایل احداث و به ویژه نامگذاری کتابخانه و قرائتخانه خیرساز بانو صدیقه قره چمنی به نام مادرش، گفت: امروز حال خوش خواندن با حال خوش بودن، تلفیق شد.

وی افزود: آنچه ما در میان اروپاییان و جهانیان به آن افتخار می کنیم، این است که قسمت اعظم کشور ایران، جوانانی هستند که کتاب می خوانند، دانشگاه می روند و تحقیق و پژوهش می کنند. این پتانسیل در هیچ کدام از کشورهای منطقه وجود ندارد، پس آینده مملکت ما که با گذشته سرزمین ما گره خورده است، بسیار روشن و پرافتخار خواهد بود.

قره چمنی خاطرنشان کرد: نهالی که امروز خیران کتابخانه ساز می کارند، امیدواریم به بار نشسته و میوه دهد؛ میوه آن جوانانی هستند که در این مکان ها به مطالعه و پژوهش و علم اندوزی پرداخته و در هر زمینه ای با تلاش و کوشش خود ایران را به کشوری سرآمد، تبدیل کنند.

در پایان این مراسم معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد، لوح تقدیر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور را به نماینده خانواده قره چمنی، علیرضا قره چمنی خیر کتابخانه ساز اهدا کرد.

انتهای پیام/