اعطای تابعیت به فرزند حاصل از ازدواج مادر ایرانی با مرد خارجی
اعطای تابعیت به فرزند حاصل از ازدواج مادر ایرانی با مرد خارجی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف فرزندان را هدیه مجلس در جهت هویت‌بخشی به فرزندان مادران ایرانی و اعتباربخشی به جایگاه خانم‌‎های کشور دانست.

به گزارش شمس، زهرا ساعی ظهر امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگاران، با ابراز خرسندی از تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از زنان ایرانی با مردان خارجی در جهت حفظ ملیت فرزندان مادران ایرانی، ابراز داشت: این حقی بود که باید برای خانم‌های ایرانی قائل می‌شدیم، چراکه مدت زمان طولانی فرزندانی که مادران ایرانی داشتند، بلاتکلیف مانده بودند و سال‌ها این لایحه در حال رفت و آمد بین کمیسیون‌های مختلف بود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه تاکنون به دلایل مختلفی این لایحه در صحن رد شده بود، بنابراین جلسات مختلفی را برای رفع ایرادهای بیان شده با مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه اعم از وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور و تعدادی از حقوقدانان برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: در این جلسات به این نکته اشاره کردیم که در تمام دنیا ملاک اعطای تابعیت به فرزندانی که پدر خارجی دارند یا از طریق خاک یا خون صورت می‌گیرد، بنابراین باید یکی از این موارد را برای رفع مشکل این فرزندان در نظر می‌گرفتیم که بنده معتقد بودم در این مورد نباید تفاوتی بین فرزندانی که در ایران یا خارج از کشور زندگی می‌کنند، وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان ساخت: بسیاری از فرزندان این مادران برغم اینکه به سن بلوغ رسیده و حتی تشکیل زندگی داده و دارای فرزند شده‌اند، به دلیل نداشتن اوراق هویت با مشکلاتی در زمینه ازدواج یا آموزش خود و فرزندانشان مواجه بودند و زندگی آنها به سختی می‌گذشت، کما اینکه تعداد زیادی از مادران آنها به طور مکرر برای رفع این مشکل به ما مراجعه می‌کردند.

تصویب این قانون ارزش جایگاه مادران ایرانی در کشور را متجلی کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه با تصویب این قانون ارزش و اهمیت جایگاه مادران ایرانی در کشور متجلی شد، تاکید داشت: تصویب این قانون نویدبخش این است که در کشور برای جایگاه زن ایرانی اهمیت خاصی قائل هستیم، ضمن اینکه در سطح بین‌المللی نیز باعث تغییر دیدگاه نسبت به ایران می‌شود و شائبه‌هایی که در مورد ممانعت از هویت‌بخشی به فرزندان مادران ایرانی که دارای همسر خارجی بوده‌اند، ایجاد شده بود، رفع می‌شود.

انتهای پیام/