اعتراض مغازه‌داران و تجمع دستفروشان/ شب بازارها آری یا خیر؟
اعتراض مغازه‌داران و تجمع دستفروشان/ شب بازارها آری یا خیر؟
شهرداری تبریز برای حل مشکل ساماندهی دستفروشان ایجاد عصر و شب بازار را از 15 تیر اعلام کرده که همین موضوع نیز اعتراض برخی از دستفروشان را در پی داشته است.

اجتماعی شمس: بیش از ۲ هفته از اعتراض مغازه‌داران پیاده راه تربیت به حضور کثیر دستفروشان و عدم برخورد مسئولین با آنان گذشته و طی روزهای گذشته شهرداری تبریز دستفروشی در منطقه بازار را ممنوع کرد. همین ممنوعیت باعث اعتراض و تجمع دستفروشانی شد که تنها راه درآمدشان از همین محل بود. شهرداری برای ساماندهی دستفروشان اعلام کرده که از این به بعد عصر و شب بازارهایی برای دستفروشان از میدان نماز تا خیابان فردوسی ایجاد می‌کند تا علاوه بر عدم ایجاد مزاحمت برای مغازه‌داران، کسب روزی دستفروشان نیز قطع نشود و کسانیکه قصد خرید از دستفروشان را دارند نیز در مضیقه قرار نگیرند.

همین تصمیم هم مورد اعتراض برخی دستفروشان قرار گرفته که باید از دو منظر آن را بررسی کرد. اول اینکه مغازه‌داران به حق به دلیل پرداخت اجاره، عوارضی و مالیات حضور دستفروشان را مخل کسب درآمد خود می‌دانند و حضور دائمی دستفروشان به فروش آنان ضربه می‌زند.

دوم اینکه بخشی از دستفروشان نیز حق دارند زیرا در چنین شرایط اقتصادی چاره‌ای جز همین کار ندارند و در صورت ممنوعیت دستفروشی سیل بیکاران روانه شهر می‌شوند که خود انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد. اعتراض به شب بازارها اما اندکی قابل تامل‌تر است برخی از دستفروشان معتقدند که عصر و شب بازار به فروش آنان ضربه می‌زند و عملا درآمد چندانی کسب نخواهند کرد و به همین دلیل از شهرداری می‌خواهند که تصمیم دیگری در خصوص دستفروشان اتخاذ کند اما به نظر می‌رسد در حال حاضر شب بازارها به صورت موقت برای دستفروشان بهترین راه ممکن ساماندهی است.

الیته به مرور زمان و سرد شدن هوا شب بازارها با مشکل مواجه می‌شوند و برای رفع همین مشکل شهرداری باید به فکر ایجاد بازارچه دائمی برای دستفروشان باشد تا در روزهای سرد زمستان در طول روز نیز دستفروشان توان فعالیت داشته باشند. از سوی دیگر شب بازارها در تبریز علی‌رغم شهرهایی مانند قم و مشهد که در طول تمام سال توریست‌پذیر هستند رونق چندانی نخواهد داشت و همین موضوع نیز ایجاد بازارچه دائمی را ضروری می‌کند.

البته ایجاد همین بازارچه‌های دائمی هم نگرانی درباره افزایش دستفروشان را در پی دارد به ویژه آنکه در گذشته گفته می‌شود دستفروشان برای مکانی که به خود اختصاص می‌دادند مبالغی می‌پرداختند که در مقابل فروششان ناچیز بود و همین مساله می‌تواند موجب ترغیب بسیاری برای دستفروشی در بازارچه‌های دائمی باشد که باید تصمیمات کارساز و هوشمندانه درباره آن اتخاذ شود.