از مقبره‌الشعرا آثار تاریخی کشف نشده است/ به تنهایی نمی‌توانیم خانه‌های تاریخی را تملک و از آن‌ها حفاظت کنیم
از مقبره‌الشعرا آثار تاریخی کشف نشده است/ به تنهایی نمی‌توانیم خانه‌های تاریخی را تملک و از آن‌ها حفاظت کنیم
حمزه زاده ادعای عضو شورای شهر تبریز مبنی بر کشف آثار تاریخی در حفاری‌های مقبره‌الشعرا را تکذیب کرد و گفت: اگر مدعی سندی دارد منتشر کند.

«احمد حمزه‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در واکنش به ادعای عضو شورای شهر تبریز مبنی بر انتقال شبانه‌ی استخوان‌ها و آثار تاریخی کشف شده از حفاری‌های مقبره‌الشعرا به مکان نامشخص، اظهار داشت: حفاری‌های مقبره‌الشعرا به سال‌های قبل باز می‌گردد و تا جایی که بنده اطلاع دارم از این مکان آثاری کشف نشده است.

وی خواستار انتشار مستندات عضو مدعی شورای شهر تبریز جهت پیگیری و شفاف‌سازی شد و خاطرنشان کرد: اگر این عضو شورا واقعاً برای ادعای خود سندی دارد منتشر کند، مدیران سابق این موضوع را تکذیب کرده‌اند و ما نیز از این بابت مطمئنیم.

مدیرکل میراق فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در پاسخ به این سوال که چرا ساز و کاری برای حراست از خانه‌های تاریخی تعیین نمی‌شود تا شاهد تخریب آن‌ها باشیم، توضیح داد: نزدیک ۴ هزار اثر تاریخی در سطح استان شناسایی شده و یک هزار و ۸۰۰ مورد از آن‌ها به ثبت ملی رسیده است؛ ما به تنهایی نه توان تملک و مرمت از آن‌ها را داریم و نه می‌توانیم از تمامی آنان حفاظت کنیم.

وی با تمجید از همراهی شهرداری‌ها در تملک، ترمیم و بهره‌برداری از اماکن تاریخی جهت توسعه گردشگری، عنوان کرد: برای تملک خانه‌های تاریخی شهرداری ما را همراهی می‌کند و جهت حراست از آن‌ها نیز شاهد فعالیت گروه‌های مردم‌نهاد هستیم، هرچند بسته‌های تشویقی نیز در حال تهیه است تا مالکان نسبت به ترمیم و بهره‌برداری از خانه‌های تاریخی ترغیب شوند.

حمزه‌زاده در واکنش به انتقاد شمس از بلند مرتبه‌سازی‌های صورت گرفته در اطراف مقبره‌الشعرا و عدم برخورد مسئولان در زمان ساخت‌وساز نیز گفت: با قاطعیت می‌گویم اداره‌کل میراث فرهنگی استان مجوزی برای ساخت هتل و بلندمرتبه‌سازی در اطراف این مکان صادر نکرده است و ما خواهان برخورد و ممانعت شهرداری با ساخت‌وساز این بناهای غیرمجاز هستیم و باید شهرداری مانع شود.

انتهای پیام/