اروپا به‌دنبال مذاکره ایران و آمریکا نباشد
اروپا به‌دنبال مذاکره ایران و آمریکا نباشد
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است بهتر است هرچه سریع‌تر اروپا درباره نوع رفتار خود با ایران تجدیدنظر کند چرا که مشخص نیست جمهوری اسلامی در گام چهارم چه اقداماتی در حوزه هسته‌ای داشته باشد و حتی ممکن است اجازه نظارت به بازرسان داده نشود.

به گزارش شمس، محمداسماعیل سعیدی درباره احتمال تغییر رفتار اروپایی ها بعد از آغاز گام سوم کاهش روند تعهدات برجامی از سوی ایران، گفت: معتقدیم دودی از کنده اروپایی ها بلند نمی شود چنانچه بارها گفته اند جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکره با کشورهای اروپایی در واقع با آمریکا مذاکره می کند لذا این تلاش ها نتیجه ای ندارد.

اروپا مستقل از آمریکا تصمیم نمی‌گیرد

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اروپایی ها به صورت مستقل تصمیم نمی گیرند، عنوان کرد: اروپایی ها در گام سوم نیز بدون نظر آمریکا هیچ گام مثبتی در راستای اجرای تعهدات برجامی خود در قبال ایران بر نمی دارند و نمونه رفتار آنها در گام های اول و دوم کاملا مشهود بود.
وی افزود: بعد از اجرای گام اول و دوم کاهش روند تعهدات برجامی از سوی ایران، اروپایی ها صرفا چند پیشنهاد به ایران دادند و بیشتر به دنبال مذاکره ایران با آمریکا بودند و در نهایت چیزی از این تلاش ها درنیامد با این حال جمهوری اسلامی مانند آمریکا به صورت دفعی از برجام خارج نشد.

سعیدی درباره نحوه روند کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران که به صورت گام به گام است، توضیح داد: کاهش گام به گام روند تعهدات برجامی از سوی ایران نشان می دهد که ایران برخلاف آمریکا به تعهدات بین المللی احترام می گذارد و حتی اگر اقدامات آن خلاف منافع باشد باز هم برای اثبات به جامعه بین المللی حاضر است فرصت هایی به طرف مقابل بدهد.

ادامه روند نظارت بازرسان آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای در گام سوم خالی از اشکال است

وی همچنین درباره ادامه روند نظارت بازرسان آژانس بر فعالیت های هسته ایران گفت: نظارت بازرسان آژانس بر روند فعالیت های هسته ای کشورمان همچنان خالی از اشکال است و ادامه می یابد چنانچه این موضوع به صورت کتبی نیز به آژانس اعلام شده است و سرپرست این نهاد نیز به زودی به کشورمان سفر می کند تا گزارشی از روند کار تهیه کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه قطعا رفتار جمهوری اسلامی در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تفاوت خواهد داشت، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه نظارت در حوزه تحقیق و توسعه و فعالیت هسته ای منتفی نیست اما ایران هر حقی را برای خود محفوظ می داند و مشخص نیست در آینده چه مسیری در حوزه هسته ای طی شود و این امکان وجود دارد که دیگر اجازه نظارت نیز به بازرسان داده نشود.