ائل‌گلی گونی پیچ‌شده و بی‌توجهی مسئولین!/ اخلاق و احترام حلقه گمشده برخورد با گردشگران
ائل‌گلی گونی پیچ‌شده و بی‌توجهی مسئولین!/ اخلاق و احترام حلقه گمشده برخورد با گردشگران
این روزها بازار داغ مسافران اگرچه در اماکن گردشگری تبریز داغ است اما موضوعی که کام انسان را تلخ می‌کند برخورد بد و بی‌احترامی فروشندگان و متولیان مراکز تفریحی با مسافران است.

اجتماعی شمس: در یکی از داغ‌ترین روزهای تابستان تبریز تصمیم می‌گیرم به سراغ یکی از اماکن گردشگری بروم تا از حال و هوای روزهای تابستانه تبریز ۲۰۱۹ گزارشی تهیه کنم. در همان نقطه اول تصمیم می‌گیرم ائل گلی را مقصد خود کنم که این روزها پذیرای گردشگران بسیاری است که با چادرهای مسافرتی خود در شهر اولین‌ها اطراق کرده‌اند.

شماره پلاک‌ها را که از نظر می‌گذرانم، می‌فهمم مهمان داریم آن هم چه مهمانهایی از تهران و اردبیل گرفته تا اهواز و شیراز؛ پلاک‌های مربوط به شهرستان‌های استان نیز کم نیستند و این نشان می‌دهد تابستان بهترین فرصت برای باز شدن آغوش تبریز به روی مسافران راه دور و نزدیک است.

تبریزی‌ها مهربان و مهمان‌نواز

به سراغ یکی از خانواده‌هایی می‌روم که در آن آقایان مشغول استراحت و خانم‌ها مشغول قاچ کردن هندوانه هستند. از آنها درباره مهمان‌نوازی تبریزی‌ها می‌پرسم که یکی از خانم‌ها با لحن شوخ طبعانه‌ای در حالیکه صدایش را صاف می‌کند، می‌گوید:” تبریزی‌ها مهربان و مهمان‌نواز هستند، این اصلی‌ترین خصیصه آنهاست. همین جایی که ما چادر زده‌ایم یک خانواده تبریزی فرش پهن کرده بودند اما چون ما جای مناسبی پیدا نکرده بودیم به اصرار آن را به ما دادند.”

وی ادامه داد:” دو روزی می‌شود که به تبریز رسیده‌ایم و از همدان آمده‌ایم، آب‌وهوای تبریز تفاوت چندانی با همدان ندارد اما نمی‌دانم چرا همه چیز در تبریز خوشایند است. ما مسافرت‌های زیادی رفته‌ایم اما بدون تردید تبریز بهترین آنها بوده است.”

این خانم همدانی سبک سفر کردن را نقطه قوت خانواده خود می‌داند و عنوان می‌کند:” زمانیکه قرار بود به تبریز بیاییم تصمیم گرفته بودیم هتل رزرو کنیم چون می‌ترسیدیم شرایط آب‌وهوا و یا اسکان مناسب پیدا نشود اما در لحظه آخر تصمیم گرفتیم سبک سفر کنیم تا روزهای بیشتری در شهر زیبای تبریز بمانیم.”

تبریز زیبا اما ناشناس

آقای طالبی یکی دیگر از مسافرانی است که از اردبیل آمده و لحظات کوتاهی هم صحبت ما شد. آقای طالبی تبریز را زیبا اما ناشناس حتی برای مردمانش می‌داند! وی با بیان اینکه وقتی سراغ موزه فرش یا خانه ستارخان را می‌گیریم کسی از آن خبری ندارد، می‌گوید:” برایم عجیب است که بناهای تاریخی و هویت تبریز چرا تا این اندازه برای مردمان تبریز غریبه است، وقتی از مردم آدرس برخی آثار تاریخی و یا خانه مشاهیر را می‌پرسیم بسیاری تعجب می‌کنند و گویی که بار اول است که این اسامی به گوششان می‌خورد.”

این مسافر اردبیلی ادامه می‌دهد:” شاید در بسیاری از شهرها اینگونه باشد که مردم از مشاهیر و تاریخ خود کاملا باخبر نباشند اما تبریز با این حجم از هویت نباید مردمش اینگونه با تاریخ آذربایجان و تبریز بیگانه باشند.”

وی ادامه می‌دهد:” من معلم بازنشسته هستم و می‌دانم این که این عدم آشنایی با تاریخ تبریز به دلیل بی‌توجهی مسئولین است، وقتی درباره آثار تاریخی و مشاهیر تبریز گفته نشود مردم هم چیزی برای شنیدن ندارند.”

مرحمت فرموده ما را مس کنید!

در روزهایی که ائل گلی تبریز میزبان مسافران بسیاری است قسمتی از مسیر کنار آب گونی پیچی شده است! این صحنه در اولین لحظه تبریزی‌ها را به یاد مقبره‌الشعرایی می‌اندازد که در حصار فلز و گونی گرفتار شده و گویی ائل‌گلی نیز به این سرنوشت دچار شده است. فارغ از هر دلیلی که مسئولین می‌توانند برای این موضوع بیاورند باید پرسید که چرا چنین حرکات خارق‌العاده و محیرالعقولی! در فصل گردشگری تبریز رخ می‌دهد؟ آیا واقعا به چهره نازیبایی که این گونی‌ها به منظره ائل گلی می‌دهند نمی‌اندیشند؟

اینجاست که شاعر می‌گوید از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم/ مرحمت فرموده ما را مس کنید!

اخلاق و احترام حلقه گمشده در برخورد با گردشگران

اندکی که جای جای ائل گلی را برای دیدن مسافران می‌گردم به سراغ یکی از بوفه‌های مستقر در کنار آب می‌روند. اصلی‌ترین جیزی که توجهم را جلب می‌کند برخورد بد و طلبکارانه فروشندگان با مسافران است، گویی که مسافران و گردشگران چیزی به آنان بدهکار هستند! این رفتار بد و نامناسب محدود به یک یا دو نفر نمی‌شود و در ده دقیقه‌ای که به تماشای کار آنها می‌نشینم اکثریت فروشندگان یا با بی‌احترامی و یا منفعلانه با مسافران برخورد می‌کنند موضوعی که در برخورد اول حال بسیاری از مسافران را می‌گیرد.

جالب است که اگر در چند روز گذشته برخورد بد مردم با گردشگر آلمانی سوژه شده بود اما در تبریز علی‌رغم رفتار فوق‌العاده مردم با مسافران این فروشندگان و متولیان مراکز تفریحی ائل گلی هستند که گردشگران را از حضور در آنجا پشیمان کرده‌اند. با مقایسه رفتار فروشندگان و متولیان مراکز تفریحی و گردشگری در شهرهایی نظیر مشهد و حتی یزد می‌توان به عمق فاجعه رفتار با گردشگران پی برد؛ جاییکه مسافر بیش از ده دقیقه برای یک بستنی باید صبر کند و جواب اعتراضش این است که نمی‌خواهی نخواه؛ دعوتنامه نفرستاده‌ایم!

جالب اینجاست که در کنار چنین بد اخلاقی‌هایی کیفیت محصولات ارائه شده در بوفه‌های ائل گلی نیز به شدت پایین آمده و گویی حضور پرشمار مسافران این اجازه را به صاحبان بوفه‌ها داده است که با هر کیفیتی مواد غذایی را به دست مشتری بدهند. از اعتراض برخی مسافران به طعم نامناسب بستنی‌ها تا ارائه ذرت مکزیکی با پنیرپیتزای فاسد! از جمله مواردی بود که تنها در ده دقیقه حضور مشخص می‌شد و تنها خدا می‌داند که در روزهای داغ تابستان چند مسافر از این رفتار و کیفیت شکایت کرده‌اند.

متولی آموزش نحوه برخورد با مسافران کیست؟

در تبریز اگرچه همه، همه‌کاره هستند اما در مواقع حساس هیچ کاری وظیفه هیچکسی نیست!در بحث متولی گردشگری نیز اگر موضوع یا نقدی وارد شود سازمان‌ها و ادارات انگشت اتهام را به سوی یکدیگر می‌گیرند تا از تیغ انتقاد خلاص شوند اما باید مسئولان امر جواب دهند که متولی آموزش برخورد با مسافران کیست؟ آیا مسئولین متوجه هستند که هر برخورد بد، خاطره‌ای بد برای مسافر می‌سازد تا از سفر مجدد به تبریز اجتناب کند؟ حال که اندکی گردشگری روی خوش به تبریز و اقتصادش نشان داده است بهتر است با کونه‌بینی و مهم نشماردن چنین مسائلی مسافران را از تبریز دلزده نکنیم.