آنچه این روزها بر درختان آذربایجان می‌گذرد/ تلخ مثل قطع نفس‌های قره داغ
آنچه این روزها بر درختان آذربایجان می‌گذرد/ تلخ مثل قطع نفس‌های قره داغ
قطع درختان آذربایجان هر روز ادامه دارد و مسئولینی که تا دیروز این موضوع را انکار کرده و نفس‌کش می‌طلبیدند حالا پاسخی برای مردم ندارند.

اجتماعی شمس: روزی نیست که تصویر یا ویدیویی از کامیون‌های حمل درختان در جاده‌های آذربایجان منتشر نشود و اهالی رسانه و فضای مجازی از این روند انتقاد نکنند.درختانی که ماجرایشان از نیمه دوم سال ۹۷ پا به رسانه‌ها گذاشت اما تا به امروز مشخص نشده که این درختان از کجا آمده و به کجا می‌روند.

پیگیری مردم در فضای مجازی و رسانه‌ها پای امام جمعه تبریز را هم به قطع درختان باز کرد تا حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم ضمن هشدار نسبت به قطع درختان از مسئولین امر پیگیری این ماجرا را بخواهد. قصه طولانی شد و پای تمام ادارات مربوط و نامربوط به موضوع قطع درختان آذربایجان باز شد اما مجموع این نظارت‌ها و جلسات ماحصلی نداشت. عده‌ای تکذیب کردند، عده‌ای تایید کردند و از برخورد صحبت کردند و عده‌ای هم نگاه کردند!

هرچه که بود درختان آذربایجان کامیون کامیون می‌رفت و می‌رفت تا اینکه بار دیگر امام جمعه تبریز به این مساله ورود کرد. این بار سازمان جهاد کشاورزی که نیمه متولی این امر بود (زیرا در این بین محیط زیست و سازمان منابع طبیعی نیز متولی هستند) جمعی از خبرنگاران را برای بازدید برد تا مچ رسانه‌ها را خوابانده و ثابت کند که تمام درختان باغی بوده و خبری از قطع جنگل‌ها نیست. حتی یکی از مسئولین نفس کش طلبیده و اعلام کرد هرکس قطع درختان در جنگل‌ها را پیدا کند به او جایزه می‌دهد! علی هذا بخت با این مسئول یار نبوده و خبرنگار صدا و سیما درختان بریده شده جنگل‌ها را پیدا کرد.

حال از آن زمان کمتر مسئولی واکنش نشان می‌دهد، مصاحبه می‌کند و خط و نشان می‌کشد! اما درختان آذربایجان همچنان سوار بر کامیون‌ها ترک دیار می‌کنند.

آخرین اظهارات در خصوص قطع درختان را محمدرضا پورمحمدی عنوان کرده است. استاندار آذربایجان‌شرقی عنوان کرده که نباید نیاز صنایع چوب را فراموش کنیم. قطعا بخشی از سخنان استاندار کاملا صحیح است و بخشی از نیاز صنایع چوبی باید برطرف شود اما نه از طریق درختان جنگلی و باغات!

در تمام کشورها و از جمله کشور ما برخی درختان برای همین مصرف کاشته و پرورش داده می‌شوند که جای انکار نیست اما موضوع این است که چرا رفع نیاز صنایع چوبی به یکباره به آذربایجان هجوم آورده و آیا قابل باور است که تمام این درختانی که هر روزه کامیون کامیون حمل می‌شوند درختانی هستند که برای همین امر کاشته شده بودند؟ پاسخ قطعا خیر است! زیرا در نبود نظارت و غفلت مسئولین( همانطور که در ابتدا همگی قطع درختان جنگلی را انکار می‌کردند) و سودجویی برخی افراد تیشه تبر بر بسیاری از درختان جنگلی خواهد زد.

  • نویسنده : فرناز پورعباس