آنفلوآنزا در آذربایجان‌شرقی کنترل شد
آنفلوآنزا در آذربایجان‌شرقی کنترل شد
رئیس مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۱۱ نفر در استان به علت بیماری آنفلوآنزا در استان جان باخته‌اند، گفت : این بیماری در این خطه در حال کنترل است.

به گزارش شمس، آنفلوآنزا بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس به نام «آر ان‌ ای» ایجاد می‌شود؛ این بیماری باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید نمایان می‌شود.

سه تیپ از ویروس آنفلوآنزا به نام‌های آ (a)، ب (b)، ث (c) وجود دارد؛ تیپ «آ» در انسان و حیوانات، تیپ «بی» در انسان و پستاندارن و تیپ «سی» فقط در انسان دیده می‌شود؛ در حالت معمولی دوره بیماری ۳ تا ۴ روز است؛ بیماری آنفولانزا یک عفونت تنفسی کوتاه مدت، ولی تا اندازه شدید در افراد سالم و بالغ محسوب می‌شود که در افراد سالمند و کودکان و افراد دارای بیماری زمینه قلبی، تنفسی تهدیدکننده است.

این بیماری به هیچ وجه محصور در جغرافیای خاص نیست، اما اغلب در فصل سرما بیشتر شیوع می یابد.

متخصص بیماری های عفونی معتقد است: معمولا از طریق ترشحات تنفسی انتقال می یابد.

دکتر علی ورشوچی در مورد علایم آنفلوانزا می گوید: سردرد،گلودرد،التهاب بینی،سرفه، و درد شدید عضلات از علایم مشهود این بیماری هستند.

فوق تخصص بیماری های ریوی نیز می گوید: در صورت تشخیص به موقع و مراجعه زودرس و درمان به موقع،اکثر افراد میتلاشده قابل درمان هستند.

دکتر تقی زادیه اضافه می کند: آنفلوآنزا بیشتر در افرادی دیده می شود که بیماری زمینه ای مثل دیابت،فشار خون،سرطان،آسم و یا برونشیت دارند.

مدیر گروه بیماری های واگیردار شبکه بهداشت آذربایجان شرقی تزریق واکسن آنفلوآنزا را در پیشگیری از این بیماری موثر دانست و گفت: بهترین موقع تزریق واکسن نیمه دوم شهریور و نیمه اول مهر ماه است.

خیاط زاده افزود: تزریق واکسن برای تمام افراد جامعه الزامی ندارد بلکه فقط گروه های پرخطر از جمله مادران باردار و افراد بالای ۶۵ سال کاندیدای دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.

متخصصان معتقدند کسانی که تا کنون واکسن آنفلوآنزا را تزریق نکرده اند می توانند هم اکنون نیز تزریق کنند اما تاثیر آن چند هفته زمان می برد و برای پیک های بعدی موثر خواهد بود.

به گفته مسوولان بهداشت و درمان آذربایجان شرقی این بیماری هم اکنون در حال کنترل است.

آنفلوآنزا یک بیماری قابل درمان و کنترل است و تنها راه جلوگیری از آن،رعایت نکات بهداشتی است.