آقایان دیوانگی‌شان را به عزای امام حسین(ع) نیاورند/ جای خالی مشاور مذهبی در مراسمات شبیه‌خوانی احساس می‌‎شود
آقایان دیوانگی‌شان را به عزای امام حسین(ع) نیاورند/ جای خالی مشاور مذهبی در مراسمات شبیه‌خوانی احساس می‌‎شود
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان می‌گوید امام حسین(ع) به دنبال عقلانیت بود و عاشقان او باید شعور حسینی داشته باشند و دیوانگی‌شان را به عزاداری‌ها نیاورند.

حجت الاسلام والمسلمین «رسول برگی» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی شمس در خصوص خودزنی‌ها در برخی هیئت‌های حسینی و بازتاب آن در فضای مجازی، اظهار داشت: خودزنی در عزداری‌ها اگر به قصد صورت بگیرد، شرعا حرام است اما اگر در حین عزاداری، از شدت مصیبت شخص عزادار تحت تاثیر قرار بگیرد و نتواند خود را کنترل کرده و اقدام به خودزنی کند، اشکالی ندارد، با این حال خودزنی از قصد، باعث می‌شود دیه به گردن شخص بیفتد.

وی ادامه داد: نشر فیلم خودزنی افراد عزاداری که کنترلی بر عمل خودزنی نداشته‌اند، وهن مذهب است، شرعا کار درستی نیست و انتشار اینگونه فیلم‌ها می‌تواند بازتاب منفی از عزاداری حسینی در فضای مجازی داشته باشد و به وجهه عزاداری‌ها لطمه وارد کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تشییع لندنی برای خود دکان باز کرده و به وجهه عزاداری‌ها لطمه وارد می‌کند، خاطرنشان ساخت:  اقدامات تشییع لندنی، وهن دربار امام حسین (ع) را موجب می‌شود، زمانی که به صورت لاتین در مرورگر اینترنت کلمه عاشورا را جستجو می‌کنیم، تصاویری از قمه زنی، خون و خودزنی ظاهر می‌شود و این‌ها همه ضربه تشییع لندنی به اسلام، قیام عاشورا و دربار امام حسین (ع) است.

وی با اشاره به  اینکه برخی اقداماتی همچون رقص شمر هنگام شهادت امام حسین و یا کوبیدن فلاکس و غیره، وهن مذهب و عاشوراست، اظهار کرد: چنین حرکاتی، وجهه عزاداری و حتی هدف اصلی قیام عاشورا را از وجهه می‌اندازد؛ البته در نیت پاک این افراد شکی نیست با این حال باید این افراد آگاه به اصول، تاریخ و مذهب باشند.

خطیب نام‌آشنای تبریز خواستار حضور مشاوران مذهبی در مراسمات شبیه‌خوانی شد و عنوان کرد: این مشاوران می‌توانند آگاهی لازم را در خصوص مذهب، تاریخ و تعزیه‌خوانی به مردم ارائه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که نظرش در مورد”دیوانگی ما به کسی ربط ندارد” چیست، توضیح داد: شعار خوب و جایزی نیست، دین ما دین عقلانیت است، شیعه باید عاقل باشد، باید در کنار شور، شعور هم باشد، زمانی که می‌گویند دیوانگی ما به کسی ربط ندارد، اگر ضربه‌ای به قیام عاشورا باشد، به همه ما مربوط است.

برگی در پایان متذکر شد: کسی که می‌خواهد در عزاداری‌ها دیوانگی کند، دیوانگی خود را در زندگی خود انجام دهد؛ امام حسین (ع) به دنبال عقلانیت بود پس آقایان دیوانگی خود را به درب امام حسین (ع) نیاورند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : المیرا جلیلی