آغاز ثبت‌نام طرح سنجش سلامت نوآموزان/ هزینه سنجش برای هر کودک ۳۰ هزار تومان است
آغاز ثبت‌نام طرح سنجش سلامت نوآموزان/ هزینه سنجش برای هر کودک ۳۰ هزار تومان است
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان‌شرقی از آغاز ثبت نام طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود دبستان و پیش دبستانی با مراجعه به محل ثبت نام از دوم تیر ماه خبر داد.

به گزارش شمس، مریم خوشبخت با اعلام این مطلب، اظهار کرد: پیاده کردن مداخلات آموزشی بهنگام برای نوآموزان مشکل دار و پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل برخی از عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان و…. از اهداف اصلی اجرای برنامه سنجش در سطح پیش دبستانی است.

وی با اشاره به این‌که پیش بینی می شود امسال بالغ بر ۶۵ هزار دانش آموز استان در این طرح سنجش شوند، گفت:۴۶  پایگاه سنجش سلامت در مناطق مختلف آذربایجان‌شرقی جهت اجرای این طرح مهیا شده است که تبریز با ۱۳ پایگاه، مراغه و مرند هر کدام با دو پایگاه دارای بیشترین تعداد پایگاه سنجش سلامت هستند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۳ هزار دانش آموز پایه اولی و ۳۲ هزار نوآموز بدو ورود به پیش دبستانی  در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی استان مورد سنجش قرار خواهند گرفت.

رئیس اداره استثنائی استان  در خصوص روند سنجش سلامت نوآموزان، گفت: در مرحله اول نوآموز به پیش دبستان یا دبستان محل ثبت نام جهت اخذ نوبت پایگاه سنجش مراجعه می کند و سپس نوآموز به همراه اولیاء در زمان تعیین شده به پایگاه مراجعه و در حیطه های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند.

خوشبخت با بیان این‌که هزینه سنجش برای هر نوآموز ۳۰۰ هزار ریال( ۳۰ هزار تومان) است، اظهار کرد: سنجش سلامت از جمله ارزیابی آمادگی تحصیلی ، شنوایی، گفتاری، بینایی، دید و رنگ، قد و وزن، تعیین بی ام آی ومعاینات بالینی و پزشکی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: اگر در پایگاه های اولیه در سنجش مورد مشکوکی تشخیص داده شد نوآموز جهت ارزیابی دقیق به پایگاه های تخصصی معرفی می شوند و اگر متخصصین پایگاه های تخصصی، نوآموز را مشکل دار تشخیص داده جهت دریافت خدمات آموزشی ویژه، نوآموزان را به مدارس و یا مراکز ویژه معرفی می کنند.

به گفته خوشبخت در جلسه ستاد هماهنگی اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی استان ، در آستانه آغاز طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال ۹۸ ، تمهیدات لازم جهت اجرای مطلوب این طرح در استان اندیشیده شده است.