آذربایجان‌شرقی از بن‌بست خارج می‎شود
آذربایجان‌شرقی از بن‌بست خارج می‎شود
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان با وجود برخورداری از موقعیت ویژه از ۳ کریدور (مسیر ترانزیتی) از نظر راه ارتباطی در بن‌بست واقع شده است، گفت: تلاش می شود با افتتاح راه آهن میانه - تبریز تا یک ماه آینده و پیگری و تکمیل سایر پروژه های ارتباطی، این استان از بن بست و بلوکه بودن خارج شود.

به گزارش شمس، محمدرضا پورمحمدی روز پنجشنبه در مراسم نکوداشت «حسین نجاتی» رئیس سابق سازمان صنعت، معدت و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های مختلف استان در صنعت، معدن، گردشگری و سایر بخش ها، اظهار داشت: جایگاه کنونی استان در بین استان های کشور در شان آذربایجان شرقی نیست.

وی گفت: با توجه به موقعیت ترانزیتی استان ۵ منطقه لجستیکی از جمله سهلان، بستان آباد و مراغه تعریف شده است که هر کدام از آن ها در نوبه خود می تواند نقش اساسی در توسعه و رونق منطقه ایفا کند.

پورمحمدی، ادامه داد: برای تداوم توسعه و رونق استان باید خط راه آهن از جلفا به چشمه ثریا و بیله سوار و بزرگراه اهر – تبریز به بیله سوار و سپس تفلیس متصل شود و با بازرهای جهانی ارتباط برقرار کنیم.

وی گفت: هم اکنون ۸ درصد تولید ناخالص ملی از طریق ترانزیت بار و کالا جابجا می شود که باید با ایجاد زیرساخت ها و توسعه راه های ارتباطی نقش استان را در این راستا ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه کشور ما از ۳ مزیت مهم نفت و گاز، گردشگری و موقعیت ترانزیتی برخوردار است، یادآوری کرد: ایران در بخش گاز دومین تولید کننده و در بخش نفت پنجمین تولید کننده است، در بخش امکانات گردشگری جزو ۱۰ کشور برتر از نظر مزیت های گردشگری است و در ترانزیت که زیربنای ۲ مزیت دیگر است نیاز به احداث راه و شبکه ارتباطی است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: ما اکنون در موقعیتی قرار گرفته ایم که ۵ کریدور (مسیر ارتباطی) دنیا ناگزیر از عبور از ایران است بنابراین باید با ایجاد زیرساخت ها و امکانات ارتباطی به دنیا وصل شویم.

پورمحمدی، با اشاره به اینکه هم اکنون در جنگ اقتصادی به سر می بریم، افزود: دشمن تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا عرصه کار و فعالیت را برای ما دشوار کند و باید با استفاده از امکانات و نیروی انسانی توانمند حربه های دشمن را خنثی کنیم.

وی با تاکید بر همدلی و وحدت مردم و مسئولان برای عبور از تحریم های دشمن، گفت: کشور ما از مواهب طبیعی و انسانی برخوردار بوده و انسان های ماهر زیادی به عنوان مهمترین عامل توسعه در کشور وجود دارند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تغییر لازمه توسعه است، گفت: «حسین نجاتی» فردی لایق، شایسته پاکدست بوده و دایره المعارف صنعت استان به شمار می رود.

پورمحمدی، با تاکید بر اینکه تبریز و آذربایجان قدرشناس خدمت افراد خدمتگزار است، ادامه داد: باید با الگوسازی چنین افرادی به جوانان و ارزش قائل شدن به موضوع خدمت و خدمتگزاری، جوانان را ترغیب به دنباله روی از این افراد کرد.

محمد وحدتی، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: اگر از ظرفیت های آذربایجان شرقی به خوبی استفاده شود هیچ کم و کاستی در استان برای توسعه و رونق اقتصادی وجود نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این مراسم با انتقاد از سقوط رتبه آذربایجان شرقی به رده ۲۱ در بخش صنعت، گفت: با همت، تلاش و همکاری و رفع مشکلات پیش رو می توان جایگاه استان را ارتقا داد.

یونس ژائله، با بیان اینکه اواخر ماه اکتبر (آبان) به بازار بزرگ اوراسیا وصل می شویم، افزود: این بازار با جمعیت ۳۰۰ میلیونی در منطقه شمال فرصت طلایی برای افزایش درآمدهای ارزی از محل صادرات بوده و این کار نیاز به برداشتن قدم های مثبت با کمک جوانان است.

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه کار من خدمت به جامعه ای بود که نیاز به اشتغال دارد، گفت: اگر نتوانیم جوابگوی نیاز جوانان باشیم شرمنده نسل اینده خواهیم شد.

حسین نجاتی، با بیان اینکه جامعه صنعتی آذربایجان شرقی با سایر جوامع صنعتی استان های کشور فرق می کند، افزود: جامعه صنعتی این استان ۱۰۰ درصد خصوصی است و این جامعه از بازار رشد کرده و اکنون به جایی رسیده است که می تواند در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.

در این مراسم جمعی از مدیران نهادها، انجمن ها و جامعه صنعتی استان، صاحبان صنایع و شرکت ها و فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت با اهدای هدایایی از تلاش های «نجاتی» در طول خدمت خود در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قدردانی کردند.

در زمان حاضر مسئولیت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به حبیب امین زاده واگذار شده است.

  • منبع خبر : ایرنا