آداب و رسوم آذربایجانی‌ها در ماه مبارک رمضان
آداب و رسوم آذربایجانی‌ها در ماه مبارک رمضان
ماه مبارک رمضان ماه ضیافت خداست که در سراسر میهن اسلامی با سنت‌های خاصی گرامی داشته می‌شود. در آذربایجان شرقی نیز این ماه مبارک با آداب و رسوم خاصی همراه است.

به گزارش شمس، مردم هر منطقه از کشور دارای آداب، ‌رسوم و عقایدی هستند که ریشه در عقاید دینی و ملی آنان دارد. این آداب و رسوم که بخشی از فرهنگ بومی یک منطقه را شامل می‌شود بارزترین عنصر هویت مردمان یک ناحیه به شمار می‌آید.

در جای جای كشور ما همه مسلمان ماه مبارك رمضان را روزه می‌دارند و این ایام را با آداب خاصی می گذرانند این آداب را می‌توان در نحوه استقبال از این ماه عزیز، نحوه برپایی آن، آداب سحر و افطار، اطعام دادن، عبادات و مناجات مخصوص این ماه جستجو كرد.

با توجه به اینكه ایران كشوری مسلمان و شیعه به شمار می‌آید، ماه رمضان نیز از جایگاه ویژه‌ای در نقاط مختلف و در بین مردمان آن برخوردار است. از روستاهای كوچك و قصبه‌ها گرفته تا شهرهای بزرگ همه رنگ صیام به خود می‌گیرند و جامه افطاری و سحری به تن می‌كنند، اما آداب و رسوم منطقه آذربایجان خود چیزی دیگری است، حلاوت،طراوت و جذابیت دیگری دارد.

خانه تکانی، غبارروبی مساجد، پختن فطیر، پیشواز رفتن (قاباخلاما)، رویت هلال و نگاه به آینه، ارسال هدیه به تازه عروس داماد‌ها (طاباغ اروجی)، دوختن کیسه لعن ابن ملجم و وداع با ماه مبارک رمضان از مهمترین آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

بالاخره ماه مبارک رمضان از راه رسید و مردم آذربایجان‌شرقی در کنار سایر هموطنان خود با آداب و رسومی که دارند به استقبال این ماه مبارک می‌روند.

آداب و رسوم کهن ماه مبارک رمضان درآذربایجان شرقی

خاماچی کارشناس تاریخ آذربایجان در گفت‌وگو باخبرنگاران، درباره آداب و رسوم مردم این منطقه می‌گوید: در آذربایجان شرقی واکثریت شهرستان‌ها و روستا‌های آن مردم چند روز مانده به ماه مبارک در مساجد و تکایا حاضر شده و اقدام به غبار روبی کرده و با امام جماعت خود نیز هماهنگی‌های لازم را درخصوص اقامه نماز‌های جماعت در این ایام وسخنرانی بعد از افطار و نحوه برگزاری شب‌های قدر انجام می‌دهند.

وی می‌افزاید:در شهرستان‌ها و روستا‌های استان نیز خانم‌ها اقدام به پخت نوعی فطیر می‌کنند که نزیه نام دارد و یک نوع نان محلی مغز دار محسوب می‌شود که بر روی آن با قاشق، چنگال و استکان طراحی می‌کنند و این فطیر‌ها پای ثابت سفره افطار است.

وی می‌افزاید: سنت قاباخلاما یا همان پیشواز رفتن از دیگر آداب و رسوم این خطه است که چند روز مانده به ماه مبارک مردم اقدام به روزه گرفتن کرده و به پیشواز این ماه مبارک می‌روند.

برخی افراد درشهرستان ها برای رویت ماه به پشت بام می روند

محمد باقر مسلمی جامعه شناس در این باره می‌گوید: برخی از افراد در روستا‌ها و شهر‌های آذربایجان شرقی در اواخر ماه شعبان به پشت بام رفته و در صدد رویت هلال ماه رمضان می‌آیند.

به اعتقاد مسلمی مردم این شهرستان‌ها و روستا‌های استان بر این باورند که باید به عنوان یک رسم بعد از رویت هلال ماه رمضان به آینه نگاه کرد و بر رسول اکرم (ص) و خاندان او درود فرستاد.

هدایای خانواده تازه عروس وداماد درماه مبارک رمضان

کاظم زاده کارشناس ارشد مردم شناسی نیز در گفتگو باخبرنگاران عنوان می‌کند: در این ماه مبارک خانواده‌هایی که تازه عروس و داماد دارند هدایایی را به عنوان یک رسم برای عروس داماد‌ها می‌فرستند و تحت عنوان طاباغ اروجی از آن یاد می‌کنند که شامل میوه، شیرینی، لباس، شال، روسری و … است.

وی گفت:همچنین به عنوان یک رسم خانواده عروس اول اقدام به دادن افطاری به خانواده داماد و اطرافیان او می‌کنند و سپس خانواده داماد نیز متقابلا اقدام به دادن افطاری به خانواده عروس و اطرافیان او می‌کنند.

نحوه افطاری دادن و آداب و رسوم آن در استان

حمیدرضا محمدزاده کارشناس تاریخ نیز درباره نحوه افطاری دادن و آداب و رسوم آن، خاطرنشان می‌سازد: در افطاری دادن نیز رسم بر این است که اول کوچکتر‌ها به خانه بزرگتر‌ها بروند و افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند در دادن افطاری برای فامیل پیشقدم می‌شوند.

وی می‌افزاید: در برخی از مساجد نیز سفره‌های افطاری برپاست و فقیر و غنی در این ماه مبارک برسر یک سفره نشسته و روزه خود را افطار می‌کنند

انتهای پیام/

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان