آداب سوار شدن به اتوبوس
آداب سوار شدن به اتوبوس
میزان استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی وابسته به زیرساخت های ترافیکی و فرهنگ اجتماعی شهرها و کشورها است.

به گزارش شمس، رابطه بسیار معناداری بین میزان استفاده از وسایل نقلیه عمومی و میزان مصرف سوخت، تراکم و راه بندان خیابان‌ها، آلودگی هوا و آلودگی صوتی وجود دارد.

نکته: سالانه در جهان بیش از ۲۴ میلیارد سفر با حمل ونقل عمومی انجام می‌شود و ۱۳ میلیون انسان در این بخش شاغل هستند

انواع وسایل نقلیه عمومی شهری

· وسایل نقلیه ریلی مانند مترو و منوریل

·  اتوبوس مانند سیستم BRT (اتوبوسهای سریع السیر خطوط ویژه)

· مینی بوس

· تاکسی

· اتوبوس

اتوبوس

اتوبوس از قدیمی ترین و کاربردی ترین وسایل حمل و نقل عمومی است. ایجاد سیستم اتوبوس های تندرو یا BRT گامی مؤثر در کاهش و روان سازی و ترافیک کلانشهرها بوده است در سیستم BRT با اختصاص خطوط ویژه برای اتوبوس‌های تندرو، تردد آنها با سهولت و سرعت بیشتری و در زمان کمتری انجام می پذیرد. این امر باعث استقبال مردم در استفاده از این وسیله نقلیه عمومی گردیده است.

نقش BRT ها در ترافیک شهرها

BRT = Bus Rapid Transit (بی آرتی) (اتوبوس های تند)

از جمله ویژگی‌ها و مزایای BRT می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

– اختصاص خطوط ویژه

– بهبود کیفیت مسافرت

– افزایش حجم مسافرت

– اهش هزینه

– کاهش زمان مسافرت

– کارایی بالا

آداب اتوبوس سواری

کارت الکترونیک داشته باشیم

بهترین کار این است که همیشه کارت الکترونیک با خودمان داشته باشیم تا هم خیال خودمان را راحت کنیم و هم وقت دیگران را کمتر بگیریم. این کارت‌های الکترونیک همه جا به درد می خورند؛ چه در سامانه اتوبوس‌های تندرو و چه در دیگر خطوط اتوبوس‌رانی همیشه با خودمان این کارت های الکترونیک را به همراه داشته باشیم و نسبت به شارژ بهنگام آنها نیز اقدام کنیم.

 لطفا کمی جابه جا شویم

از مهم ترین بخش‌های فرهنگ اتوبوس‌سواری، این است که باید صبور باشیم و به قول معروف، چیزی را که برای خودمان می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم. این دستورالعمل صبور بودن، خیلی مهم است. اگر چند ایستگاه بعدتر پیاده می شویم، در جایی که محل آمدوشد مسافران است، بایستیم. بعضی ها که می خواهند ۳ الی ۵ ایستگاه دیگر پیاده شوند، سر راه مسافران می ایستند و اخلال ایجاد می کنند. همین یکی دو مورد کوچک کلی از اختلافات اتوبوسی را می تواند رفع کند. اگر وسط یا گوشه های اتوبوس هم جایی برای ایستادن هست، خودمان را به آنجا برسانیم. متاسفانه بسیار مشاهده می‌شود که برخی مسافران روی زمین می‌مانند، در حالی که وسط اتوبوس کلی جا هست.

به موقع کارت بزنیم

قاعده همه وسایل نقلیه عمومی این است که در ابتدا، سواره‌ها پیاده و سپس، پیاده‌ها سوار شوند. از دیگر مشکلات اتوبوس‌سواری این است که پیاده ها به سمت درهای اتوبوس هجوم می‌برند و پیاده شدن را بسیار دشوار می کنند که این امر، در زمان حرکت اتوبوس اختلال ایجاد می کند. در خطوط غیر تندرو هم لازم نیست از  وسط جمعیت عبور کنیم تا کارتمان را بزنید؛ حتی گاه کارت خود را می توانیم به راننده با یک مسافر نزدیک تر بدهید تا برایمان بزند، اول صبر کنیم پیادهها سوار شوند سپس اقدام به زدن کارت خود کنیم.

رعایت حال مسن ها را بکنیم

از دیگر نشانه های فرهنگ صحیح اتوبوس سواری، رعایت حال مسن ترها، خانم‌های باردار، بیماران، دانش‌آموزان کم سن و سال و … است. رعایت حال کسانی که کوله پشتی با وسایل سنگین دارند هم البته لازم است؛ دست کم می‌توانیم جای بهتری برای ایستادن به آنها بدهیم. البته اتوبوس، جای حمل بار و بندیل سنگین و حجیم نیست چون خود این امر، فرهنگ صحیح اتوبوس سواری را زیر سؤال می برد.

تقاضای بی‌مورد ممنوع

لطفا جا و بیجا، از راننده نخواهیم که ما را مثلا جلوی یک بیمارستان، سر یک چهارراه یا…  پیاده و سوار کند. این جور کارها برای راننده‌ها مسئولیت دارد و اگر در این بین اتفاقی برای ما بیفتد، مسئولش راننده است؛ در ضمن اگر بازرس یا ماموران راهنمایی و رانندگی هم ببینند، راننده را جریمه خواهند کرد. جدا از همه اینها، هم وقت مسافرها گرفته می‌شود و هم نظم خیابان به هم می‌خورد.

به موقع جابه جا شویم

 در صورتی که به ایستگاه مقصدمان نزدیک شده ایم، آرام آرام خودمان را به درهای خروجی برسانیم. البته این کار را با هل دادن و خشونت انجام ندهیم؛ خیلی ساده و محترمانه، درخواست جابه جایی با مسافر بغل دستی مان را داشته باشید. بسیار مشاهده می‌شود که هنگام سوارشدن مسافران، یک مسافر تازه یادش می افتد که باید پیاده شود. در این صورت نیز اگر می‌توانیم یک ایستگاه دیرتر پیاده شویم تا از اختلافات و ناراحتی های احتمالی جلوگیری کنیم.

بهداشت فردی رعایت شود

این چیزی که می‌گوییم، تابستان و زمستان ندارد چون بوی بد بدن و عدم رعایت بهداشت شخصی، در زمستان یک جوری اذیت می کند و در تابستان یک جور دیگر. لطفا از مواد خوشبوکننده بدن استفاده کنیم تا موجبات آزار دیگران را فراهم نیاوریم

دست کم اگر به هر علتی موفق به استحمام نشده‌ایم سعی نکنیم از میله های بالای سرمان بگیرید، از میله صندلی ها برای ایستادن و نیفتادن استفاده کنیم.

 کمی زودتر راه بیفتیم

از دیگر مشکلاتی که در فرهنگ اتوبوس‌سواری ما مشاهده می‌شود، به زور سوار اتوبوس شدن است. البته گاهی وقتها با ازدحام بیش از حد مسافر روبه رو می‌شویم اما این دلیلی برای به زور سوار شدن و دیگران را اذیت کردن نیست. با اتوبوس بعدی بیاییم، یا از مترو و تاکسی استفاده کنیم؛ دست کم بهتر از این است که همه خودمان و هم دیگران را تحت فشار قرار دهیم. راه بهتر این است که چند دقیقه ای زودتر راه بیفتیم تا دچار این  دردسرها نشویم.

محترمانه برخورد کنیم

مسافران غرغرو جزو مسافران همیشگی هر اتوبوسی هستند، البته بیشتر مسافران اتوبوس ها، انسان های باشخصیتی هستند، مسافران غرغرو از راننده‌ها می خواهند که زودتر حرکت کنند، سریعتر حرکت کنند، کولر یا تهویه اتوبوس را مدام کم یا زیاد کنند و مدام به زمین و زمان ایراد می‌گیرند. به این مسافران بی‌اعتنا باشیم. اگر مسئله‌ای هم داریم خیلی محترمانه با راننده‌ها در میان بگذاریم؛ از خشونت رفتاری و کنایه و… به شدت بپرهیزیم.