آب زاب امسال به دریاچه ارومیه می‌رسد/ انتقال آب تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه
آب زاب امسال به دریاچه ارومیه می‌رسد/ انتقال آب تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: انتقال آب زاب که در مرحله احداث تونل بوده و طبق پیش بینی‌ها در سال جاری به اتمام می‌رسد، احیای دریاچه ارومیه را تضمین خواهد کرد.

به گزارش شمس، داوود بهبودی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های مهم زیست محیطی آذربایجان خشکی دریاچه ارومیه بود اظهار داشت: با اقداماتی که طی سال‌های گذشته انجام گرفت و بارندگی‌های مناسب در دو سال گذشته، سطح آب دریاچه در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه قبل افزایش امیدوارکننده ای داشته است.

وی ابراز داشت: سطح آب دریاچه ارومیه در اردیبهشت سال جاری به ۱۲۷۱.۹۰ متر و حجم آب دریاچه نیز به بیش از ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی بیان داشت: تونل انتقال آب زاب حدود ۳۶ کیلومتر است که ۳۳ کیلومتر آن حفر شده و ۳ کیلومتر باقی‌مانده نیز امسال به اتمام خواهد رسید و از طریق این تونل، ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب که از کشور خارج می شد، به سمت دریاچه هدایت خواهد شد.

وی در عین حال خاطرنشان ساخت: پروژه‌های تصفیه‌خانه‌های آب شهر‌های تبریز و ارومیه تا پایان امسال تمام و ۳۰۰ میلیون متر مکعب هم از این تصفیه خانه‌ها وارد دریاچه می‌شود و روند احیا را سرعت می‌بخشد.

بهبودی با بیان اینکه سالیانه حدود ۰.۷ میلیارد متر مکعب از آب دریاچه تبخیر می‌شود، افزود: با اتمام پروژه‌های مذکور به‌طور خالص ۱.۵ میلیارد متر مکعب به دریاچه اضافه می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۶ دریاچه به تراز نرمال اکولوژیک خود یعنی ۱۲۷۴.۱ متر با ۱۴.۷ میلیارد متر مکعب آب و ۲۵ درصد شوری به اکوسیستم منطقه برگردد.

وی یادآور شد: احیای دریاچه ارومیه کمک می‌کند تا ما بر چالش‌های زیست محیطی آذربایجان غلبه و مسیر توسعه پایدار استان و کشور را هموار کنیم.

این مقام مسئول متذکر شد: باید توجه داشت رعایت دقیق ضوابط مصوب هیات دولت در خصوص اصلاح الگوی کشت، جایگزینی محصولات کم آب بر، عدم توسعه اراضی کشت آبی و غیره به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: کلیه کشاورزان، نهادهای مدنی و دستگاه‌های مدنی مرتبط اهتمام ویژه ای نسبت به رعایت اصول مذکور داشته باشند؛ چرا که احیای دریاچه و در نتیجه توسعه پایدار استان در گرو رعایت ضوابط و پروتکل‌های مربوطه در این زمینه است.

انتهای پیام /